Werkzaam bij
Hogeschool Inholland
Project Buiten gedaan bij
Hogeschool van Amsterdam
Projectopdracht
Dagvoorzitterschap

‘Puur in het docentschap zelf zitten op een gegeven moment niet meer zoveel groeimogelijkheden. Ik doceer na al die jaren nog altijd met veel plezier, maar wil wel in beweging blijven. De afgelopen tijd ben ik bewust bezig geweest met allerlei vormen van mobiliteit: ik volgde een cursus, verzorgde een masterclass in het buitenland en ben gaan bloggen. Op Project Buiten zag ik een projectopdracht voor een dagvoorzitter en ik kijk inmiddels terug op een zeer geslaagd ‘uitstapje’.

‘Ik heb 15 jaar in de journalistiek gewerkt en werk inmiddels bijna 17 jaar in het onderwijs, waarvan 16 jaar bij Inholland in Rotterdam. Nu breekt de tijd aan waarin ik nadenk over de laatste fase van mijn werkende leven. Als je al zolang op één plek werkt, wordt de hogeschool een soort biotoop. Het is goed om er regelmatig op uit te gaan. Ik betrapte mezelf op of-of denken: op de hogeschool ben ik docent; buiten de hogeschool ontwikkel ik me op andere vlakken. Terwijl je ook en-en kunt denken: bínnen de hogeschool en het hbo zijn er genoeg uitdagingen. Ik denk dat we met z’n allen veel meer gebruik kunnen maken van de eigen talenten en die van collega-hogescholen.’

We kunnen echt meer gebruikmaken van elkaars talenten

Ervaringsdeskundige

‘Op Insite zag ik een banner over Project Buiten – een ideale tussenoplossing wat mij betreft. Je blijft in beweging, vanuit de veiligheid van je vaste dienstverband. Toen ik ging bedenken wat ik op een andere plek zou kunnen betekenen, kwam het dagvoorzitterschap naar boven. Ik maak mijn eigen theatervoorstellingen, houd van interactie, mensen prikkelen en uitdagen met een beetje humor. Zonder inhoudelijke ervaring als dagvoorzitter maar dus wél als ervaringsdeskundige, besloot ik te reageren op een vacature van de Hogeschool van Amsterdam. Zij zochten een dagvoorzitter voor een bijeenkomst van teamleiders van de afdeling Recht en Maatschappij. Deze bijeenkomst vormde de aftrap voor het uitstippelen van beleid voor de mobiliteit van docenten. Hoe krijgen we hen meer in beweging?’

Persoonlijke inbreng

‘Aan mij de taak om het onderwerp in te leiden en de discussies te sturen. Vooraf ben ik telefonisch gebrieft door twee HR-adviseurs van de HvA. Het ging om een middagsessie met 25 teamleiders, een overzichtelijke club. Er was dan ook veel ruimte voor eigen inbreng en spontaniteit. Dat stukje improviseren ligt mij goed. Het werd een aangename bijeenkomst met volop uitwisseling over en weer. Ook zelf heb ik een hoop geleerd – onder meer van een externe deskundige die inging op het aansturen van teams. Bovendien was ik niet alleen discussieleider; op een gegeven moment kwam ook mijn eigen verhaal aan bod. Dat je als ‘docent in beweging’ soms best zoekende bent, en dat juist teamleiders een belangrijke rol kunnen spelen in deze zoektocht. Deze persoonlijke inbreng had echt impact.’

Ik heb een hoop geleerd van die ene middag

Wederzijds meebewegen

‘Het klikte onderling zo goed, dat ik bij een volgende bijeenkomst wellicht weer aanschuif. Zelf heb ik een nieuwe ervaring meegenomen naar ‘huis’, naar Inholland. Het was mooi om te merken hoe je als docent en teamleider(s) écht met elkaar kunt sparren. Dat mis ik weleens. Terwijl ik denk dat we elkaar op bepaalde vlakken echt vooruit kunnen helpen. Ik ga mijn ervaringen op de eerstvolgende teamvergadering delen – wie weet kan ik anderen ook enthousiasmeren voor een Project Buiten. En ik houd de site zeker in de gaten. Meelopen met het CvB en andere voorbeelden; het brengt meer begrip voor elkaar. Ik hoop dat leidinggevenden er net zo voor open staan om hun medewerkers deze kans te bieden als de mijne. Het is een kwestie van wederzijds meebewegen en dat heeft mijn eigen teamleider echt gedaan.’

Lees meer ervaringsverhalen