Werkzaam bij
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Project Buiten gedaan bij
Zestor
Projectopdracht
Bedenken en initiëren van activiteiten rondom project Missie: Vliegende Start

‘Na negen jaar lesgeven over HRM wilde ik weer eens terug naar de praktijk. Niet fulltime, maar wel als uitstapje naast mijn docentrol. Na een tijdelijk HR-project binnen de HAN, kwam ik via via bij Zestor terecht als projectadviseur Missie: Vliegende Start.’

‘Een collega die ooit bij Zestor had gewerkt, gaf me de tip. Zestor zocht een projectadviseur voor 2 dagen per week, 1 tot 2 jaar lang. Ik zou me gaan focussen op Missie: Vliegende Start – een initiatief om de werving, selectie en begeleiding van nieuwe docenten op hogescholen te verbeteren. In januari 2016 ben ik gestart. Mijn voorganger had het project op poten gezet; aan mij de taak om het verder uit te bouwen.’

Ja, het is even spannend en drukker. Maar het is zó verrijkend

Uit je comfortzone

‘Het bevalt me goed bij Zestor. In het begin was het best even zoeken: je krijgt een andere rol bij een nieuwe partij, met nieuwe doelen en nieuwe collega’s. Dat is onwennig, je bent uit je comfortzone. Tegelijk is het verfrissend om eens met andere onderwerpen bezig te zijn. Ik bedenk en initieer activiteiten om met hogescholen in gesprek te gaan over een vliegende start voor beginnende docenten. Ik verzorg de inhoudelijke voorbereiding van workshops en netwerkbijeenkomsten, voer adviesgesprekken op hogescholen en stuur externe partijen aan die de website en campagnes ontwikkelen. Ik ben weer zelf aan de slag met de zaken waarover ik les geef.’

Je spreekt de taal al

‘Het fenomeen hbo is niet nieuw voor mij. Je spreekt de taal van de hogeschool. Ik ken de spanningsvelden, belangen, de praktische consequenties van veranderingen. Het resultaatgerichte van mijn functie binnen de HAN breng ik nu in binnen een beleidsmatige omgeving en een partij die voor de hele sector werkt. Het is relativerend om te zien dat bepaalde zaken binnen meerdere hogescholen spelen. Tegelijk is het inspirerend om te zien hoe anderen dingen oppakken. Als docent heb je veel invloed op en autonomie in hoe je werkt. Nu is de reikwijdte van waar ik mee bezig ben groter, maar mijn eigen invloed kleiner. Je gaat de andere belangen weer zien, naast je eigen docentenbelang.’

Je kwaliteiten én valkuilen zijn weer eens vol in beeld

Keuzes maken

‘Je combineert twee banen of rollen en moet dus effectiever met je tijd omgaan. Voor mij persoonlijk was het heel goed om keuzes te moeten maken. Een nuttige les. Nu ik een jaar op deze manier werk, mis ik het ook wel weer om niet meer 100% bij alles betrokken te zijn. Maar ik zou het iedereen aanraden om een Project Buiten te doen. Ja, het is even spannend en drukker. Tegelijk is het zo waardevol om nieuwe dingen te leren en teruggeworpen te worden op je eigen kwaliteiten én valkuilen. Heel verrijkend. Bovendien is het goed voor je eigen marktwaarde.’

Dankbaar

‘Wat ik heel erg waardeer is dat mijn eigen hogeschool mij deze ruimte biedt. Ik ben de HAN zeer erkentelijk voor het feit dat ze op deze manier in mij investeren. Dat noem ik nou goed werkgeverschap.’

Lees meer ervaringsverhalen