Het kost met een e-bike minder kracht om hoge snelheden te halen. Ook als het waait of als je een helling op moet.
Maar voor de gewenste ondersteuning, moet de motor natuurlijk wel sterk genoeg zijn. Daarom ontdek je in dit artikel wat de sterkste motor voor de elektrische fiets is.
We gaan in op hoe je weet welke motor sterkte je nodig hebt en waarom het type fiets belangrijk is. En zoomen in op de rol van de motorpositie.
Waarom een sterke motor voor de elektrische fiets?
Een e-bike moet je goed kunnen ondersteunen tijdens het trappen. Daarbij is een sterke motor essentieel. Met een sterke motor haal je makkelijker hoge snelheden. Je hoeft daarvoor onder alle omstandigheden minder hard te trappen.
Met name bij weerstand merk je hoe sterk de motor is. Denk bijvoorbeeld aan wind, fietsen met zware bagage of hellingen. Heb je een sterke motor, dan krijg je bij weerstand een stabiele ondersteuning. Zo hoef je zelf niet de longen uit je lijf te trappen.
Hoe weet je welke motor sterk is?
De sterkte van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Ook wel de grootte van de koppel genoemd. De koppel staat voor de draaikracht van de motor.
Daarbij geldt: des te hoger het aantal Newtonmeters, des te meer ondersteuning de motor geeft. Dit aantal Nm staat bij de elektrische fiets vermeld. Op basis van dit aantal kun je de sterkte van e-bike motoren onderling vergelijken.
Het aantal Nm varieert grofweg van 25 tot 85 Nm. Gemiddeld ligt dat aantal Nm dus rond de 45. Met een fiets van 25 Nm heb je relatief weinig ondersteuning. En bij 80 Nm heb je de sterkste motor voor de e-bike. Ook ligt de hoeveelheid Nm dat je nodig hebt, aan het type fiets.
Welke motor per type elektrische fiets?
Er bestaan veel soorten elektrische fietsen. Denk bijvoorbeeld aan elektrische stadsfietsen, sportfietsen of bakfietsen. De ene e-bike heeft een sterkere motor nodig dan de andere. Dat lees je ook weer af aan het aantal Nm.
Voor een stadsfiets is 40 Nm ruim voldoende. Al helemaal als je vaak op een vlakke ondergrond fietst met weinig hellingen. Bij een elektrische mountainbike of bakfiets moet je echter uitgaan van de 80 Nm. Dat is de sterkste motor voor de elektrische fiets.
Deze elektrische fietsen vragen namelijk een krachtigere ondersteuning. Met de mountainbike krijg je voortdurend met hellingen te maken. En de elektrische bakfiets wordt vaak zwaar beladen. Kortom: meer weerstand, waardoor een sterkere motor handig is.
Sterkte van de motor per doeleinde
Weerstand is een belangrijk aspect als je kijkt naar welke motor voor jou geschikt is. Daarbij is het de vraag, waar je de e-bike voor wilt gebruiken.
Stel dat je de e-bike simpelweg voor woon werk verkeer gebruikt in een vlakke omgeving. Dan is 25 Nm a 40 Nm genoeg. Gaat het om een heuvelachtige omgeving? Ga dan zeker voor 40 Nm. Tenzij je een elektrische bakfiets hebt, dan is 80 Nm geschikter.
Voor sportieve doeleinden heb je meer Nm nodig. Lange tochten waarbij je veel kilometers aflegt, vereisen idealiter zo’n 60 Nm. Voor sportieve tochten met de elektrische mountainbike moet je uitgaan van zeker 70 Nm.
Is de sterkste motor altijd de beste?
Toch is het de vraag of een sterke motor voor de elektrische fiets altijd de beste optie is. Er zijn nog meer eigenschappen waar je rekening mee kunt houden. De efficiëntie en het geluid speelt ook mee.
Niet alle motoren zijn namelijk even efficiënt. Sommige gebruiken meer energie dan anderen. Hierdoor gaat de accu van de elektrische fiets sneller leeg.
Ook kun je nog rekening houden met het geluid dat de motor maakt. De ene motor is geruisloos en de ander maakt een zoemend geluid.
Welke motorpositie is het sterkst?
Bovendien zegt de motorpositie iets over de sterkte van de motor. Niet op alle motor posities kan een even sterke motor worden bevestigd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor.
Voorwielmotor
Een voorwielmotor trekt je e-bike als het ware vooruit. Een e-bike met deze motorpositie is vaak goedkoper dan e-bikes met andere motorposities.
Daar staat wel tegenover, dat de voorwielmotor minder krachtig is. Het is een kleinere motor die minder ondersteuning kan leveren. Ook wordt de ondersteuning als minder natuurlijk ervaren. De voorwielmotor wordt zwaar belast als je een lage snelheid fietst.
Middenmotor
Een elektrische fiets met middenmotor is iets duurder in aanschaf dan de voorwielmotor. Wel levert dit je een natuurlijke ondersteuning op. De motor wordt rond de trapas gemonteerd. Je hebt daardoor minder het gevoel dat je vooruit wordt getrokken.
In het midden van de e-bike kan een krachtigere motor worden geplaatst. Ook als je op een lage snelheid wilt gaan fietsen, kan de middenmotor ondersteuning blijven bieden. De middenmotor is de sterkste motor voor de elektrische fiets.
Achterwielmotor
De motor in het achterwiel geeft je letterlijk een duwtje in de rug. Dat voelt net als de middenmotor erg natuurlijk aan. Ook kan er op het achterwiel een sterkere motor worden geplaatst.
Veelgestelde vragen
Het aantal Nm bepaalt de kracht van de motor. Hoe meer ondersteuning je wilt, hoe krachtiger de motor moet zijn. De hoeveelheid Nm dat je nodig hebt, hangt ook af van het type elektrische fiets dat je hebt. Voor een elektrische stadsfiets heb je aan 40 tot 60 Nm meer dan genoeg. Bij een elektrische mountainbike of elektrische bakfiets wordt meer Nm aangeraden. Namelijk: 80 Nm. Dat heeft met de extra weerstand te maken van bagage en hellingen.
De sterkste motor voor de e-bike heeft een hoog aantal Newtonmeters. Denk daarbij aan zo’n 80 Nm. Verder zit de sterkste motor vaak in het midden van de elektrische fiets bevestigd.
Meer over elektrische fietsen: